Förord

Det pågår ständigt debatter i media om vad vi ska äta och det kommer ofta nya rapporter om vad som är farligt att stoppa i sig. Man kan nästan säga att ”mattrender” kommer och går, för några år sedan var ”galna chipssjukan” på alla tidningsrubriker, då löd det att chips ger cancer. Nyligen var kemikalier och tillsatser i maten mycket uppmärksammat, mycket beroende på Mats-Eric Nilssons bok ”Den hemlige kocken”. Nästa så kallade mattrend skulle kunna vara genmodifierad mat. Även om genmodifierat livsmedel har varit uppmärksammat i media tidigare så tror jag att den riktiga debatten kommer starta inom kort. Genmanipulerade grödor är vanligt förekommande i stora delar av övriga världen, medan vi i EU har varit skyddade, kanske ännu mer här i Sverige. Även om vi i Sverige kunnat köpa vissa produkter som är genmodifierade så har vi aldrig odlat genmanipulerade grödor i kommersiellt bruk. Men det kan det bli ändring på nu, idag finns det grödor som är godkända av EU och kanske blir årets skördesäsong den första med genmanipulerade grödor.


Jag läser tredje året vid Rudbeckianska gymnasiet i Västerås med inriktning naturvetenskap. Utifrån eget intresse att fördjupa mina kunskaper i detta område har jag valt att skriva detta projektarbete om genmanipulerad mat. Projektarbetet är på 100 gymnasiepoäng och jag har haft hösten 2009 och fram till vecka 15 2010 på mig att utveckla detta projekt. Projektet är uppdelat i fyra större kapitel, tillvägagångssätt, fördelar och nackdelar, lagar och regler, samt en personlig reflektion kring ämnet. Inom varje kapitel finns sedan mindre indelningar med bland annat konkreta exempel för att ge en klarare helhetsbild. I min personliga reflektion ska jag även göra ett försök att besvara frågan: I vilken utsträckning ska eller borde vi genmanipulera vårt livsmedel?


Ett av målen med projektet är att jag ska ha samlat på mig så goda kunskaper kring detta ämne att jag ska kunna ge en personlig åsikt i frågan. Det andra är, att du som läsare, ska ha fördjupat dina kunskaper i ämnet och blivit mer upplyst.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0